اختصاصی/ تأثیرات یک الزام در بورس کالا

«میدکو»، آکتور کلیدی صنعت فولاد

«میدکو»، آکتور کلیدی صنعت فولاد
لینک کوتاه کپی شد

در مهر ۱۴۰۰، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بخشنامه‌ای صادر کرد که تولیدکنندگان فولاد را ملزم به عرضه محصولات خود در بورس کالا می‌کرد. طبق این بخشنامه، اگر تولیدکنندگان محصولات فولادی خود را در بورس عرضه نمی‌کردند، اجازه خرید شمش از بورس را نداشتند.

به گزارش اختصاصی طلانیوز: این تصمیم بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری بود که همه تولیدات شمش و مقاطع فولادی باید در بورس کالا عرضه شوند. بخشنامه شامل محصولاتی مانند بیلت، بلوم، دال، ورق‌های فولادی، میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی، لوله و پروفیل بود و فروش خارج از بورس را ممنوع کرد. پس از این تصمیم، تولیدکنندگان فولاد و مواد معدنی محصولات خود را به بورس کالا آوردند. اکنون، با حدود سه سال، می‌توان مشاهده کرد که این تغییر چگونه بر سهم عرضه و تولید شرکت‌های فولادی مختلف تأثیر گذاشته است، و نقش مهمی در بازار فولاد کشور ایفا کرده است.

از  از آن تازیخ، تولیدکنندگان فولاد و محصولات معدنی به طور چشمگیری سهم خود را در بورس کالا افزایش دادند. این سهم با گذشت زمان و رشد تولیدات در این بخش به طور مستمر افزایش یافته است. بر اساس آخرین آمار، تولید فولاد در کشور در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون و ۱۰۸ هزار تن رسیده که نشان دهنده رشد ۵.۵ درصدی نسبت به سال گذشته است. همچنین، در دو ماه نخست سال جاری، این آمار نشان دهنده افزایش ۱.۶ برابری تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. اگرچه این رشد نسبتاً کم است، اما امیدواری‌هایی را برای آینده به همراه دارد. بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران، در دو ماهه اول سال جاری، بیشترین رشد تولید در بخش‌های اولیه زنجیره آهن و فولاد مشاهده شده است. تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد ۱۷.۶ درصدی و گندله با افزایش ۶.۸ درصدی همراه بوده است. تولید آهن اسفنجی نیز با رشد قابل توجه ۱۴ درصدی مواجه بوده است. تولید انواع ورق‌های فولادی نیز رشد ۳.۶ درصدی داشته که عمدتاً ناشی از افزایش ۳.۱ درصدی تولید ورق گرم بوده است، در حالی که تولید ورق سرد کاهش یافته است.

 

«میدکو»، آکتور کلیدی صنعت فولاد

 

باید گفت که صنایع فولادی و معدنی با تأثیر چشمگیری در بازار بورس کالا حضور دارند و به تدریج به عناصر حیاتی این بازار تبدیل شده‌اند. برای مثال، یکی از پیشتازان در تولید محصولات فلزی و معدنی در ایران، «میدکو» (شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) است. «میدکو»، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فلزات اساسی در ایران، با شعار استراتژیک «توسعه ما از معدن آغاز می‌شود»، از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت توانسته است با پایبندی به این شعار، جایگاه برجسته‌ای در بازار فلزات کشور را به دست آورد.

از آنجا که ماهیت اصلی «میدکو» یک شرکت سرمایه‌گذاری است، اصلی‌ترین محل درآمدزایی و شناسایی سود شرکت نیز به کسب سود از طریق سهام شرکت‌های زیرمجموعه مرتبط می‌شود و هرچه شرکت‌های زیرمجموعه «میدکو» بتوانند عملکرد عملیاتی و مالی بهتری را سپری کنند، طبیعتا «میدکو» نیز با جهش سودآوری بیشتری همراه می‌شود. طی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز با توجه به بهبود طرح‌های توسعه شرکت‌های فرعی به خصوص شرکت فولاد سیرجان ایرانیان و افزایش توان تولیدی آن‌ها، میدکو توانسته است جهش سودآوری قابل توجهی را به ثبت برساند. میدکو در سال 1402 موفق به کسب درآمد 58 هزار میلیارد تومانی از محل فروش 7 میلیون تن محصول شده است. سبد محصولات «میدکو» اقلام متنوعی را از فولاد خام و گندله و آهن اسفنجی گرفته تا محصولاتی همچون کک، آهک پخته و دولومیت پخته در بر می‌گیرد. با این حال روند درآمدزایی شرکت از فروش محصولاتش در تمامی سال‌ها به یک شکل نبوده و به دلایل متعددی این روند در سال‌های مختلف دستخوش تغییراتی بوده است. با تمام این تفاسیر اما روند درآمدزایی در شرکت‌های زیرمجموعه میدکو طی سالیان گذشته افزایشی بوده و به نظر می‌رسد که با افزایش توان تولید و نزدیک شدن به ظرفیت اصلی، این مسیر درآمدزایی با جهش قابل توجهی در سال‌های پیش رو همراه شود.

 

تبلیغات متنی

ارسال دیدگاه